onsdag 12 januari 2011
Elever med arbetslust och entrepenörsanda tar till vara resurser...
Nu är den här vår Folkdator! För bara 500:- får Du en fungerande och driftsäker dator.
Hur kan vi komma med ett sådant erbjudande? Jo, utrangerade kvalitetsdatorer har försetts med en ny programvara, Linux-Ubuntu, istället för de traditionella Windows och Officeprogrammen.
Dessutom har datorerna ett litet återställningskort insatt i datorn. Perfekt för barnfamiljer! När kreativa yngre användare har ändrat på inställningar och "ställt till det", startar man bara om datorn med ett särskilt grepp, och efter c:a fem minuter är datorn som förut.
För pengarna får Du också support under skolåret av den elev som renoverat datorn. Liten startkurs i programmet Linux-Ubuntu ingår också.
Vi levererar datorerna (av olika modeller) med mus och tangentbord samt en gammaldags "tjockskärm". Vill du ha plattskärm (som på bilden) får du betala det extra. Projektet är ett samarbete med Göteborgs Räddningsmission. Programvaran har anpassats till återställningskorten av en tidigare IV-elev, Olof Strandberg. Utan honom hade vi aldrig klarat detta!
Eleverna har valt att läsa tillval Entrepenad på IA-programmet vid SFC-Atle på Lindholmen. De är en del i av - Projektörerna - en mer omfattande pedagogiska idé som ännu bara är i sin linda, men vi tror på den...
Du kan ansöka om datorköp på http://folkdator.se/.
OBS! Vi har begränsad leveransvolym och förbehåller oss rätten att prioritera bland anmälningarna. Datorpaketet säljs i befintligt skick.
söndag 12 december 2010
Produktionsskolan ute på marknaden
Julmarknad i Haga i Göteborg. Knôtt på Haga nygata. Mitt bland stånden något nytt - Produktionsskolan säljer sina produkter.
Väskor, mössor, bröd, stolar, stövelknektar, träleksaksbilar, skärbrädor, ljusstakar och sist men inte minst godis. Under plastlocket vilar alla mozartkulors överman, den utsökta Frölundakulan. Vi fick receptet av eleven Daniel: Dadel med nougat istället för kärna, detta inbäddat i mandelmassa. Där omkring mörk choklad och så toppat med rostade pumpafrön! Slöjdläraren som skymtar heter Lars och längst till vänster står Åsa en av entusiasterna för denna nya skolform.

Varning, dom står där inte sista helgen före jul, tyvärr! Men en start som bådar gott och manar till efterföljd.
Ser ni tavlan som hänger i taket på ståndet? Den föreställer en jättelik pepparkakskyrka som eleverna byggt och skänkt till barnavdelningen på Östra sjukhuset i Göteborg. Just stil! Kolla länkarna ovan!
måndag 29 november 2010
Lite skoldebatt med Jonas O
Ja gott folk, kanske ni läste DN-debatt i onsdags 24/11. Där presenterar Jonas Olofsson tillsammans med Roger Mörtvik ett förslag om en ny ungdomssatsning. Litet snopet när en person som den här bloggen har hyllat så intensivt plötsligt visar sig inte tycka riktigt som jag i alla frågor. Texten nedan är skriven som en replik i DNdebatt. Tre rektorer ur rektorsgruppen ställde upp som undertecknare. Det hade kunnat bli fler men tiden var för knapp och utrymmet för litet.
Men det var försent när DN fick den i morse eller också var den för dålig. Vad vet jag. Ni får hålla tillgodo och jag tror nog att Jonas kan skilja på sak och person och att samarbetet kan fortsätt i framtiden.
Replik till Jonas Olofsson och Robert Mörtvik
Det är viktigt med debatt kring skolan. Därför är det positivt att också facket engagerar sig. På DNdebatt den 21/11 om ungdomars arbetslöshet, kommer Olofsson och Mörtvik med mycket radikala förslag – utbildningsskyldighet för unga 16-25 år, annars väntar ekonomiska sanktioner!
Vi stöder verkligen den alarmistiska tonen hos författarna vad gäller problemet. Olofsson ser hotet och är ute i ett gott syfte. Krisen i Skolan är titeln på hans senaste bok. Den kom i våras och skapade heta känslor i alla läger. Nu tvingades etablissemanget ut i skoldebatt! Boken är en knivskarp analys av den utbildningspolitik som i parlamentariskt samförstånd förts efter kriget. Den redogör för hur skolkommissionens, i och för sig lovvärda teser från 1946, om en gemensam skola för alla och höjd nivå för hela folket, blivit till ett tomt mantra. I själva verket har vi idag via bl.a. det fria skolvalet, fått ett parallellskolesystem väl så segregerat som de gamla real- och folkskolor som skolkommissionen ju ville byta ut.
Vi har erfarenhet av elevgruppen – de som misslyckas i gymnasiet eller inte har grundskolebetyg. Och vi blir bekymrade över TCO:s analys av orsakerna och de föreslagna åtgärderna. Man radar upp problem hos ungdomar: arbetslöshet, förtidspensionering, försörjningsstödsberoende, social polarisering, utanförskap… allt kan förklaras med ofullständig grundutbildning.
Då gör man det lätt för sig. Det är inga orsakssamband som den åberopade forskningen visar på. Det är bara samvariationer. Man vet inget om vad som egentligen är orsaken. Ungefär som att ju längre man är desto större fötter har man troligtvis! Vad är orsak och verkan där...
Vad gäller de föreslagna åtgärderna kan säkert tvång frälsa några procent av de håglösa. Ska man däremot kunna göra något avgörande för ungdomarna, måste man ändra på själva arbetsmarknaden. Samhället och näringslivet måste skapa fler sysselsättningstillfällen för ungdomar. Ta till vara varje möjlighet till meningsfull verksamhet inom skolan till exempel. Facket tar till vara medlemmarnas intressen och det ska de göra, men politiken måste se till hela samhällets bästa.
Bengt Göransson, f.d.utbildningsminister (s), önskar i sin bok Tankar om politik, en ny skolkommission. Vi instämmer. Det kanske till och med behövs ett nytt samhällskontrakt!
Vi måste fråga oss på nytt: Vem ska gå i skolan och varför? Det är mycket begärt att ungdomar ska läsa i 12 år för att konkurrera om jobb och utbildning som de ändå aldrig har en chans att få.
Skapa mer sysselsättning istället! Det finns mängder av behov i vårt samhälle där ungdomar skulle kunna göra en insats och uppleva mening. Och behåll komvux.
Hans Garheden rektor på Kvarngymnasiet i Järfälla
Ingemar Hansson rektor på SFC i Göteborg
Bo Pettersson biträdande på Kvarngymnasiet i Järfälla
Anders Wedin t.f. rektor IV Luleå gymnasieskola
Per Ström rektor Sundsvalls gymnasieskola
Lasse Hellström Nätverket för IV i Sverige
Men det var försent när DN fick den i morse eller också var den för dålig. Vad vet jag. Ni får hålla tillgodo och jag tror nog att Jonas kan skilja på sak och person och att samarbetet kan fortsätt i framtiden.
Replik till Jonas Olofsson och Robert Mörtvik
Det är viktigt med debatt kring skolan. Därför är det positivt att också facket engagerar sig. På DNdebatt den 21/11 om ungdomars arbetslöshet, kommer Olofsson och Mörtvik med mycket radikala förslag – utbildningsskyldighet för unga 16-25 år, annars väntar ekonomiska sanktioner!
Vi stöder verkligen den alarmistiska tonen hos författarna vad gäller problemet. Olofsson ser hotet och är ute i ett gott syfte. Krisen i Skolan är titeln på hans senaste bok. Den kom i våras och skapade heta känslor i alla läger. Nu tvingades etablissemanget ut i skoldebatt! Boken är en knivskarp analys av den utbildningspolitik som i parlamentariskt samförstånd förts efter kriget. Den redogör för hur skolkommissionens, i och för sig lovvärda teser från 1946, om en gemensam skola för alla och höjd nivå för hela folket, blivit till ett tomt mantra. I själva verket har vi idag via bl.a. det fria skolvalet, fått ett parallellskolesystem väl så segregerat som de gamla real- och folkskolor som skolkommissionen ju ville byta ut.
Vi har erfarenhet av elevgruppen – de som misslyckas i gymnasiet eller inte har grundskolebetyg. Och vi blir bekymrade över TCO:s analys av orsakerna och de föreslagna åtgärderna. Man radar upp problem hos ungdomar: arbetslöshet, förtidspensionering, försörjningsstödsberoende, social polarisering, utanförskap… allt kan förklaras med ofullständig grundutbildning.
Då gör man det lätt för sig. Det är inga orsakssamband som den åberopade forskningen visar på. Det är bara samvariationer. Man vet inget om vad som egentligen är orsaken. Ungefär som att ju längre man är desto större fötter har man troligtvis! Vad är orsak och verkan där...
Vad gäller de föreslagna åtgärderna kan säkert tvång frälsa några procent av de håglösa. Ska man däremot kunna göra något avgörande för ungdomarna, måste man ändra på själva arbetsmarknaden. Samhället och näringslivet måste skapa fler sysselsättningstillfällen för ungdomar. Ta till vara varje möjlighet till meningsfull verksamhet inom skolan till exempel. Facket tar till vara medlemmarnas intressen och det ska de göra, men politiken måste se till hela samhällets bästa.
Bengt Göransson, f.d.utbildningsminister (s), önskar i sin bok Tankar om politik, en ny skolkommission. Vi instämmer. Det kanske till och med behövs ett nytt samhällskontrakt!
Vi måste fråga oss på nytt: Vem ska gå i skolan och varför? Det är mycket begärt att ungdomar ska läsa i 12 år för att konkurrera om jobb och utbildning som de ändå aldrig har en chans att få.
Skapa mer sysselsättning istället! Det finns mängder av behov i vårt samhälle där ungdomar skulle kunna göra en insats och uppleva mening. Och behåll komvux.
Hans Garheden rektor på Kvarngymnasiet i Järfälla
Ingemar Hansson rektor på SFC i Göteborg
Bo Pettersson biträdande på Kvarngymnasiet i Järfälla
Anders Wedin t.f. rektor IV Luleå gymnasieskola
Per Ström rektor Sundsvalls gymnasieskola
Lasse Hellström Nätverket för IV i Sverige
måndag 25 oktober 2010
"Historiskt" i Göteborg
Äntligen kom den igång - Akademin för den Sista tredjedelen! Ett pedagogiskt diskussionsforum för oss som är intresserade av den sista tredjedelens öden i skolan.
"Tredjedelen" i namnet syftar på mängden storstadsungdomar som inte klarar inträdeskraven på det nya gymnasiet. Akademin är ett nytt grepp från Nätverket för IV. Ytterligare ett försök att få upp den här elevgruppens framtid på den politiska dagordningen. Nätverket har funnits sedan 2000. Vi hävdar att det av flera skäl är den viktigaste tredjedelen som vi vill väcka uppmärksamhet kring.
Han åt gulaschsoppa tillsammans med akademins ledamöter och berättade sedan anspråkslöst, elegant och fängslande om sina politiska och mänskliga erfarenheter från ett reflekterande liv. I år innehar han gästprofessuren till Torgny Segerstedts minne vid Göteborgs universitet. Det var inte svårt att få honom att ställa upp som första gäst hos Akademin för den Sista tredjedelen.
Bengt Göransson gav i våras ut en bok, Tankar om politik, Ersatz förlag (två olika recensioner, var så goda: Expressen och Clarté)
YFC - Yrkesförberedande Centrum i Frölunda, stod som värd. Skolan deltar i ett EU-projekt kring Produktionsskola. Vad jag vet så har Göteborg inte någon sådan tidigare, men YFC håller just på att starta en sådan verksamhet.
"Tredjedelen" i namnet syftar på mängden storstadsungdomar som inte klarar inträdeskraven på det nya gymnasiet. Akademin är ett nytt grepp från Nätverket för IV. Ytterligare ett försök att få upp den här elevgruppens framtid på den politiska dagordningen. Nätverket har funnits sedan 2000. Vi hävdar att det av flera skäl är den viktigaste tredjedelen som vi vill väcka uppmärksamhet kring.
Vad är det som kan få så många tunga skoldebattörer att se så eftertänksamma och andaktsfulla ut? Jo, naturligtvis den kloke och fortfarande stridbare förre skol och kulturministern Bengt Göransson.

Bengt Göransson gav i våras ut en bok, Tankar om politik, Ersatz förlag (två olika recensioner, var så goda: Expressen och Clarté)
Hos föreläsaren kände man igen den lågmälda och träffsäkra stilen från boken som bl.a. diskuterar språkbruket i den politiska debatten som en mätare på politiska förskjutningar i samhällsklimatet. Dessutom finns där mycket om makten i samhället, mumma för frustrerat skolfolk. Ett citat ur boken bilagt för de som vill!
Tre flugor i en smäll...
När man ändå lockar IV-folk till stan för att diskutera framtiden, varför inte samordna flera intressanta evenemang?
Jonas Olofsson ekonomisk historiker, lärlingssakkunnig och skoldebattör, fick inleda måndagseftermiddagen ute på YFC. Han presenterade sin mycket omdiskuterade (bl.a. AB:s nätupplaga) bok: Krisen i skolan, Borea Förlag. En lämplig inledning till en eftermiddag kring en alternativ skolidé - Produktionsskola. YFC - Yrkesförberedande Centrum i Frölunda, stod som värd. Skolan deltar i ett EU-projekt kring Produktionsskola. Vad jag vet så har Göteborg inte någon sådan tidigare, men YFC håller just på att starta en sådan verksamhet.
Ett 50-tal lyssnare hade bänkat sig för att lyssna på Jonas Olofsson som bl.a. redogjorde för skrämmande statistik när det gäller ungdomars möjligheter på arbetsmarknaden idag.
Boken innehåller också en detaljerad och mycket avslöjande redogörelse för det politiska spel som lett fram till dagens situation. Från Skolkommissionens (1946) alla lovvärda ambitioner, över kommunaliseringen på 90-talet, till dagens kris. Idag med ett parallellskolesystem väl så parallellt och segregerat som det man ville avskaffa på 40-talet. Boken rekommenderas verkligen alla som vill förstå dagens låsningar i skoldebatten. Se här bokomslagets egen text om bokens karaktär:- En successivt förlängd och generellt inriktad utbildning har sedan 1940-talet framstått som en huvudingrediens i strävandena att skapa ett mindre klasskiktat och mer rättvist samhälle. Frågan som ställs i det följande är inte bara om dessa strävanden är under upplösning utan framför allt om inte strategin motverkar sina egna syften.
Den tredje flugan?
Malmö är en stad som under det senaste decenniet upplevt kravalliknande händelser i vissa stadsdelar. Där polis och räddningstjänst har haft mycket svårt att arbeta ostört. Hälften av befolkningen är idag under 35 år och antalet ensamanlända ungdomar det största i landet.
När nätverket för IV i Sverige startade (år 2000) var Malmö ett oskrivet blad vad gäller IV. Men 2004 hade politikerna förstått vikten av att satsa på den sista tredjedelen av ungdomspopulationen också. Utbildningsdirektören startade en gemensam resurs för alla elever med mindre än 30 betygspoäng från grundskolan. Bellevuegymnasiet heter det och dess rektor Anette Lawesson och utbildningsdirektören Matz Nilsson, var inbjudna till våra nätverksdagar.
Tisdag förmiddag samlades samlades närmare trettiotalet personer på SFC - Studieförberedande Centrum - Atle, på Lindholmen, för att lyssna och diskutera.
De var mycket ett givande möte som avslutades först vid 14 tiden med gemensam lunch. En grupp med IV-folk från Österportsgymnasiet i Ystad hade kommit hela vägen bara för detta vilket gjorde intryck. Till yttermera visso förde Sverker Meyer, samordnare i Ystad, protokoll. Det är vi mycket tacksamma för och bifogar detta.
Vid uppbrottet talades det om att vi borde samordna ett möte kring den här elevgruppens framtid mellan de tre storstäderna. Då skulle samtliga skolchefer och ansvariga politiker vara inbjudna och vi skulle kunna få ett bättre fokus på den speciella storstadsproblematiken kring den sista tredjedelens framtida utbildning.
Vid uppbrottet talades det om att vi borde samordna ett möte kring den här elevgruppens framtid mellan de tre storstäderna. Då skulle samtliga skolchefer och ansvariga politiker vara inbjudna och vi skulle kunna få ett bättre fokus på den speciella storstadsproblematiken kring den sista tredjedelens framtida utbildning.
måndag 20 september 2010
Två dagars i Göteborg kring IV-elevernas framtid
18 och 19 oktober, måndag resp. tisdag, är det dags för intressanta träffar i Göteborg för IV-intresserade. Vi har dragit samman flera programpunkter för att göra resan mödan värd för de långväga.
På måndagen kl.12 bjuds det på lunch ute på YFC - Yrkesförberedande Centrum i Frölunda Kulturhus.
Kl. 13 presenterar sedan Jonas Olofsson sin bok Krisen i skolan. Det blir en lämplig inledning till två dagar kring ungdomsskolans framtid. Särskilt då framtiden för de ungdomar som inte kommer att få plats på det nya gymnasiet när betygskraven skärps.
YFC presenterar under eftermiddagen en programpunkt kring Produktionsskola. Inspirationen kommer från Danmark. Ev. deltar också en representant från en sådan dansk skola.
Kl. 16 på sena eftermiddagen är det "AfterWork" i Lärarförbundets lokal på Aschebergsgatan 3. "Akademien för den Sista tredjedelen" har sin första sittning och förhoppningsvis kommer deltagarna från Frölunda att komma in till centrum för en enkel meny till självkostnadspris. Äkta göteborgska bambatanter serverar.
Gäst för kvällen är tidigare utbildnings- och kulturministern Bengt Göransson. Han innehar en gästprofessur till Torgny Segerstedts minne på Pedagogen här i Göteborg och ser fram emot att få prata med oss om sin syn på bildning och utbildning.
Kl. 11 på tisdagen gästar oss också Matz Nilsson, Malmös utbildningsdirektör. Då är det "Nätverket för IV i Sverige" som står som värd. Matz har gjort sig känd som en tillskyndare av elevgruppens (den sista tredjedelen) intressen. Värdar är SFC-Atle på Lindholmen. Lunch i Bamba.
Anmälan till något eller alla evenemangen ovan görs till Eva Brandin eva.brandin@gmail.com eller Lasse Hellström 0703/909165
Medlemmarna i rektorsgruppen i Nätverket för IV i Sverige passar naturligtvis på att mötas några timmar på tisdagen. Vi slutar efter lunch, så att de långväga ska hinna hem.
På måndagen kl.12 bjuds det på lunch ute på YFC - Yrkesförberedande Centrum i Frölunda Kulturhus.
Kl. 13 presenterar sedan Jonas Olofsson sin bok Krisen i skolan. Det blir en lämplig inledning till två dagar kring ungdomsskolans framtid. Särskilt då framtiden för de ungdomar som inte kommer att få plats på det nya gymnasiet när betygskraven skärps.
YFC presenterar under eftermiddagen en programpunkt kring Produktionsskola. Inspirationen kommer från Danmark. Ev. deltar också en representant från en sådan dansk skola.
Kl. 16 på sena eftermiddagen är det "AfterWork" i Lärarförbundets lokal på Aschebergsgatan 3. "Akademien för den Sista tredjedelen" har sin första sittning och förhoppningsvis kommer deltagarna från Frölunda att komma in till centrum för en enkel meny till självkostnadspris. Äkta göteborgska bambatanter serverar.
Gäst för kvällen är tidigare utbildnings- och kulturministern Bengt Göransson. Han innehar en gästprofessur till Torgny Segerstedts minne på Pedagogen här i Göteborg och ser fram emot att få prata med oss om sin syn på bildning och utbildning.
Kl. 11 på tisdagen gästar oss också Matz Nilsson, Malmös utbildningsdirektör. Då är det "Nätverket för IV i Sverige" som står som värd. Matz har gjort sig känd som en tillskyndare av elevgruppens (den sista tredjedelen) intressen. Värdar är SFC-Atle på Lindholmen. Lunch i Bamba.
Anmälan till något eller alla evenemangen ovan görs till Eva Brandin eva.brandin@gmail.com eller Lasse Hellström 0703/909165
Medlemmarna i rektorsgruppen i Nätverket för IV i Sverige passar naturligtvis på att mötas några timmar på tisdagen. Vi slutar efter lunch, så att de långväga ska hinna hem.
torsdag 11 mars 2010
Akademin för den Sista tredjedelen, måndagen 12 april kl.16:30, Aschebergsgatan 3
Då träffas diskussionssugna och skolintresserade på "Akademin för den Sista tredjedelen" i Göteborg.
Akademin kommer att hålla sittningar, som det anstår varje akademi, med relativt jämna mellanrum. Då alltid med en gäst och föredragande inbjuden. Förhoppningen är att detta ska vara ett sätt att få igång en bredare diskussion kring utbildning ur ett demokratiskt perspektiv - utbildningen för den Sista tredjedelen.
Akademin kommer att hålla sittningar, som det anstår varje akademi, med relativt jämna mellanrum. Då alltid med en gäst och föredragande inbjuden. Förhoppningen är att detta ska vara ett sätt att få igång en bredare diskussion kring utbildning ur ett demokratiskt perspektiv - utbildningen för den Sista tredjedelen.
tisdag 23 februari 2010
Dags för andra gästskribenten - Göran Pilqvist
Han är grundskolelärare på Järnbrottsskolan i Göteborg. Tidigare har han bl.a. publicerat en uppmärksammad debattartikel i GP. Det var i samband med buset på Högsboskolan som ledde till skolans stängning. Vidare är han innehavare av ett av de fem "Ta bladet från munnen" - priserna, som delades ut till debattsugen skolpersonal 2003 till 2008 i Göteborg.
Vem lägger grunden?
Att det svenska obligatoriska uppfostring- och lärdomssystemet fick namnet grund-skola är inte någon slump. Alla medborgare skulle få en stadig början vad beträffar kunskap och fostran. I alla konstruktioner oavsett ändamål är det vanskligt att bygga vidare på en bristfällig grund.
Idag måste man fråga om Göteborgspolitikerna har tappat intresset för sin Grund-skola. Vem i kommunledningen bryr sig om vad som där timar? Det förefaller som politikerna har fullt uppmed att reda i utbildningsförvaltningens rockader och den sinande elevströmmen till dess gymnasier. Låt oss hoppas att det i första hand är brist på tid snarare än intresse som gör att debatten om Göteborgs grundskola saknas.
Vem lägger grunden?
Att det svenska obligatoriska uppfostring- och lärdomssystemet fick namnet grund-skola är inte någon slump. Alla medborgare skulle få en stadig början vad beträffar kunskap och fostran. I alla konstruktioner oavsett ändamål är det vanskligt att bygga vidare på en bristfällig grund.
Idag måste man fråga om Göteborgspolitikerna har tappat intresset för sin Grund-skola. Vem i kommunledningen bryr sig om vad som där timar? Det förefaller som politikerna har fullt uppmed att reda i utbildningsförvaltningens rockader och den sinande elevströmmen till dess gymnasier. Låt oss hoppas att det i första hand är brist på tid snarare än intresse som gör att debatten om Göteborgs grundskola saknas.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)