Han är grundskolelärare på Järnbrottsskolan i Göteborg. Tidigare har han bl.a. publicerat en uppmärksammad debattartikel i GP. Det var i samband med buset på Högsboskolan som ledde till skolans stängning. Vidare är han innehavare av ett av de fem "Ta bladet från munnen" - priserna, som delades ut till debattsugen skolpersonal 2003 till 2008 i Göteborg.
Vem lägger grunden?
Att det svenska obligatoriska uppfostring- och lärdomssystemet fick namnet grund-skola är inte någon slump. Alla medborgare skulle få en stadig början vad beträffar kunskap och fostran. I alla konstruktioner oavsett ändamål är det vanskligt att bygga vidare på en bristfällig grund.
Idag måste man fråga om Göteborgspolitikerna har tappat intresset för sin Grund-skola. Vem i kommunledningen bryr sig om vad som där timar? Det förefaller som politikerna har fullt uppmed att reda i utbildningsförvaltningens rockader och den sinande elevströmmen till dess gymnasier. Låt oss hoppas att det i första hand är brist på tid snarare än intresse som gör att debatten om Göteborgs grundskola saknas.
Vi lever i en kommun med så segregerade områden som Bergsjön Biskopsgården och Hjällbo, där både kriminalitet och ohälsotal skiljer sig markant från staden i övrigt. Då krävs det en strategi om man upplever detta som ett problem! Men strategi är vad vi saknar när bilbränder möts med idéer om ”att bara de får jobb så ordnar det sig” eller när stadsdelar med höga tal i socialt behov får lite extra pengar när stadskansliet fördelat den gemensamma kakan.
Vill någon höra att grundskolan finns och att den har betydelse för det som kommer därpå?
Om man kokar ner begrepp och målformuleringar i de olika SDN budgetarna står det kort och gott ”vår skola ska vara konkurrenskraftig” punkt. Vilket enastående manifest för en institution som lägger grund för det gemensamma samhällsbygget!!
Om grundskolan är viktig är det inte i första hand för att den ska motverka flytt till friskolor, hela idén med konkurrens för att vässa de kommunala skolorna har visat sig ge motsatt effekt – grundskolor tappar både elevpengar och välfungerande elever vilket gör arbetet tyngre för personalen i den kommunala verksamheten.
Många av de boende som kan, lämnar de segregerade och ohälsotalstyngda områdena åt sina öden. Gör de styrande i kommunen detsamma och accepterar en miljö av vandalisering, kriminalitet och hög genomströmning, kommer ungdomarnas reaktion inte att stoppa med bilbränder. I avsaknad av en offensiv strategi för ALLA kommunens skolor skapar vi på detta sätt morgondagens tvåtredjedelssamhälle.
Låt oss ändra den meningslösa frasen att konkurrensen mellan skolorna ger bättre skolor och istället tala om kommunens förpliktelser mot våra barns uppväxt och våra förväntningar på att skapa samhällsnyttiga individer i dess mest positiva betydelse.
Då skulle vi t ex slå fast att eleverna i kommunens grundskola ska ha utbildade lärare, skolbibliotek, kringpersonal som skolsyster, kurator, rastvakter, delningstal för hur stora grupper det fårvara etc.
Tänk om kommunen tog tag i grundskolan på ett sätt som visar ambition utöver att inte tappa skolpengar!
Alltså, låt Göteborgs grundskola vara en! Inte så att alla skolor ska vara lika och göra samma saker – tvärtom. Men så att varje elev i Göteborgs grundskolor får god undervisning och bra skolmiljö med allt vad det kan handla om av resurser och särskilda arrangemang är kommunens gemensamma ansvar, det får inte, som nu, godtyckligt överlåtas åt ett allt oftare resursfattigt SDN:s möjligheter!
Strategi för välfärd börjar i skolan.
Göran Pilquist
PLOG
(progressiva lärare för ett offentligt Göteborg)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar