måndag 8 april 2013

Tjöt lönar sig - kanske alltså...

Nu har socialdemokratin satt ned foten vad gäller skolan...

Sedan slutet av januari har socialdemokraterna kommit med successiva utspel om skolan. Partiledningen har presenterat förslag som skulle tas upp på den kommande kongressen. Vi som jobbar i skolan och ännu inte är helt uppgivna, har väl hållit andan av skräck eller längtan - beroende på politisk färg må hända. Hur som helst, nu är kongressen över. Det finns bland annat ett Framtidskontrakt som resultat.
Inom Nätverket för IV/IM i Sverige, har vi haft några frågor under lobbande bevakning.


Den första frågan: Man vill göra  gymnasieskolan obligatorisk. Det är ju mest att formalisera en redan existerande verklighet kan man tycka. Pinsamt är däremot ett av argumenten - alla som tar gymnasieexamen får det bättre här i livet! Vår artikel finns på GP debatt . Kort sagt ser argumentet ut som en typisk övertolkning av statistik. Alltför vanligt i dessa tider.
I Framtidskontraktet efter kongressen, framgår klart och tydligt att nu blir gymnasiet obligatoriskt i ett framtida socialdemokratiskt Sverige. Vi får se hur mycket bättre ungdomen kommer att må av detta.

Den andra frågan: - Gör hela gymnasiet högskoleförberedande!
Förslaget emanerar från en gammal fin humanistisk idé, från den tid när gymnasierna och därmed även universiteten, i realiteten var stängda för "arbetarns barn". Nu när gymnasierna till och med ska bli obligatoriska och på många håll är stenhårt segregerade, känns förslaget lite passé. Särskilt som socialdemokratin verkar se mellan fingrarna med det fria skolvalet som ju är det som fram för allt skapar skolsegregation. Vi har trots alla fina föresatser fått ett skolsystem, väl så segregerat som det gamla parallellskolesystemet var. Då  med uppdelningen mellan folkskola och realskola som monumental klassgräns. Nu mer försåtligt, men ändå starkt segregerande.
Vid snabbläsning av Framtidskontraktet kan jag faktiskt inte hitta ett enda ord om högskoleförberedande! Är det verkligen sant? Ska man kunna få en kortare yrkesutbildning på gymnasiet utan teoretiskt överdåd? Har de verkligen lyssnat? Fan trot!
Jag skjuter dock från höften och jublar!

PS
Ropa inte hej förrän du är över bäcken! Vid en sista koll i själva publiceringsögonblicket hittar jag den gamla idén i Framtidskontraktet. Hade sökt på fel ord. "Behörighet var ordet, sa Bull".  Synd säger jag.
Men skam den som ger sig! Jag kommer att fortsätta att försöka rädda vänstern från denna gamla blockering. Mest för de stackars elevernas skull. De tvingas leva i ett teoretikernas tyranni. Ständigt misslyckade, utan hopp om att få sina behov av ett meningsfullt vuxenliv tillgodosedda. Den ända räddning undan den demokratiska omsorgen från den styrande eliten är att arbetsmarknaden ska vända. Då, plötsligt, behövs det nämligen inte någon högskolebehörighet längre för många av de viktiga arbetsuppgifter i samhället som ungdomar vågar drömma om.
Får vi sedan ett nytaggat Komvux då har jag väl ryggen fri? Eller...?

Läs vår artikel i GP (som även är regeringskritisk minsann). Här är brevet till Baylan tidigare i vår. Här är svaret från Baylan, som inte sa nåt tyckte jag.

Kämpa på där ute! I´m right behind You.
Lasse H



söndag 27 maj 2012

Det öppna seminariet den 23 april - hur gick det med det?

Nu är det drygt en månad sedan allt nyfiket och pratglatt IM-IV-folk sammanstrålade på Lindholmen i Göteborg. Vi som ordnade det tyckte att det var fantastiskt trevligt och givande att träffas. Men det brukar ju alltid arrangörer tycka... Vi får hoppas att alla deltagare också tyckte att det var bra!
Benny Lindgren, chef för bl.a. syvarna ( f.d.syo-konsulenterna) hade vänligheten att från sina resurser betala för en filmning av hela mötet. Det var ju många som inte fick plats och på det viset skulle vi kunna sprida resultatet av seminariet. Skolverket deltog med två av de fem skolråd som är knutna till IM. Lotta Naglitsch och Helene Moquist, föreföll båda nöjda efter dagens diskussioner. Den 12 oktober är nästa träff!

Håkan Svenssons filmer från seminariet är nu klara och länkarna till dem finner ni här:
  • Välkomna av Ingemar Hansson. Lena Åberg från Carlsundsgymnasiet  Motala Klicka

  • Anders Wedin från Luleå gymnasieskola.Klicka

  • Hasse Garheden och Bosse Pettersson från Kvarngymnasiet i Järfälla/Stockholm Klicka

  • Jeanette Bergelin från De la Gardiegymnasiet i Lidköping och Stefan Näslund från Partille Klicka

  • Efter seminariet intervjuades Anne Hallin, Göran Nilsson och Sverker Meyer från Sydskånska
    gymnasiet i Ystad. Det handlar bl.a.om prep.och språkintroduktion. Klicka

  • Tidigare på dagen pratade Sverker om resten av IM  på Sydskånska gymnasiet i Ystad Klicka

  • Göteborgs IM-organistation Klicka

  • Ove Sernhedes föreläsning om diskriminering bland ungdomar. Klicka

Vi har också fått låna en text av Gunilla Ottosson-Ohlsson, informatör på Utbildningsförvaltningen. Sharaf hjältar som hjälper oss med elevstödet på SFC, berättade om sitt framgångsrika arbete bland med våra elever. Tyvärr fick de ingen filmtid. Här dock lite text. Sista tredjedelen återkommer dock påt temat.
Gunillas text i sin helhet!
Ett datum för nästa träff bestämdes också som sagt ovan - fredagen 12 oktober. Var någonstans är dock inte bestämt än. Vi får se vilka kandidater som anmäler sig!

onsdag 7 mars 2012

IV/IM-seminarium i Göteborg den 23 april

Nätverket för IV/IM i Sverige anordnar en öppen Nätverksträff (alla intresserade välkomna!). Vi träffas den 23 april i Göteborg på Lindholmen i Älvstrandens bibliotek (inte Chalmers bibliotek) Programmet startar kl.10. (se bilaga för detaljerna)
 
Varje deltagande kommun/skola får tillfälle att berätta om sina lösningar av introduktionsprogrammen.  Dessutom hoppas vi kunna sätta mediefokus på vår elevgrupp som ingen annan talar för. En elevgrupp som många idag tycker är den viktigaste för vårt samhälles framtid.

Ove Sernhede, professor vid Centrum för urbana studier, skrev den 12 januari i GP om vad som väntade eleverna efter jullovet. Han medverkar kl.13 och ger oss "ett break" i våra diskussioner kring IM. Utifrån arikeln i GP den 12 januari få vi lyssna till och diskutera med honom om ungdomars situation idag.
Här får ni hans mörka, men inspirerande artikel. Med tillstånd av författaren förstås. Länk till artikeln: Välkommen till underklassen

fredag 14 oktober 2011

Produktionsskola på offensiv

Centrum för yrkeskunnande vid Göteborgs universitet genomför tillsammans med UBF och spjutspetsen YFC - Yrkesförberedande Centrum i Frölunda, en konferens kring alternativa pedagogiska metoder. Produktionsskolemetoder - idéer hämtade från Danmark, står i fokus.
Vi inom nätverket för IV/IM gläder oss här på vår blogg och påminner redan nu om den stundande julmarknaden i
Haga. Där köper du produktionsskolans fina produkter, prisvärt, av stolta elever.

Konferensen äger rum på Lärarhögskolan i Göteborg den 22 och 23 november

Se infoblad i PDF för detaljer
 
Välkomna i november -
OBS ANMÄL ER GÄRNA INNAN DEN 31 OKTOBER
med vänlig hälsning
Åsa Weibull-Moberger

tisdag 14 juni 2011

Skolsegregationen diskuterad på Akademiträffen

I vårterminens sista minut hade Akademin samlat sig för sitt andra möte. Förra gången, i oktober, hade vi ju en ”superkändis” Bengt Göransson som gäst, den här gången hade en stigande stjärna, Anders Trumberg från Örebro universitet inbjudits. 


Anders (längst framme vid projektorduken) är kulturgeograf och har doktorerat på skolsegregationen och dess samband med det fria skolvalet. Ett angeläget budskap som förtjänar all uppmärksamhet.
Grunden är naturligtvis boendesegregationen, tycker Anders.
Men skolsegregation är dysfunktionell i ett samhälle och det fria skolvalet är en tydligt accelererande faktor.
Han fann att högstadieskolor med motiverade elever i hans studie i Örebro blev allt mer homogena. Det blev också naturligtvis skolorna med omotiverade elever. Två spiraler som skruvar åt olika håll!

Efter Anders framträdande och det långa meningsutbytet som följde gjorde Lokal TV Väst en okonventionell intervju med Anders och undertecknad. Rösten ni hör i bakgrunden tillhör kameramannen Håkan Svensson. Den senares frågor lyfter onekligen intervjuresultatet tvingas jag generat, men tacksamt erkänna!
Men tänk om dom gjorde så på Aktuellt!!!





Några utsnitt ur debatten:
  •  Politikernas pedagogiska uppgift – få alla att förstå att skolsegregation faktiskt inte är bra för någon, även om det kanske känns bekvämt och ”tryggt” i det korta perspektivet. Lika barn leka bäst är nog ett talesätt som används på båda sidor om klass- och etnobarriären
  • Många uttryckte sin tillfredställelse att man äntligen fått prata om det med andra som också är oroade över utvecklingen.
  • Kanske man nu också på andra håll börjar sätta namn på problemet och diskutera vad man kan göra åt det. Eller kanske i alla fall låta bli att fatta beslut som förvärrar situationen.
    Undertecknad deltog som åhörare i några nämndmöten förra läsåret i samband med Vingagymnasiets nedläggning. Hundra elever med utländsk bakgrund skulle ”inkluderas” på Angeredsgymnasiet, en skola i ett redan invandrartätt område. De borgerliga reserverade sig. ”Det kändes inte bra att få in den här elevgruppen…” osv.
    I diskussionen som varade närmare en halvtimme lyckades faktiskt inte någon sida nämna ordet ”segregation”!
  • Skolans segregation är ett problem som har sin grund i boendesegregationen. Dock är det viktigt att man arbetar på alla nivåer för att motverka segregationen. Ungdomsgruppers främlingskap gentemot varandra kan inte vara enbart skolans uppgift att lösa.



Mötet hade den här gången arrangerats i samarbete med Lärarförbundet:s lokalavdelning som stod för lokaler och kaffe. Men alla är naturligtvis välkomna, oavsett facklig tillhörighet.
Trevligt också att onsdagens akademimöte hade sponsrats av S2020 - Socialt hållbar utveckling i Göteborg, en kommunal institution.
Dessutom var tjänstemän från stadsdelsnämnderna och majoritetens nye utbildningsnämndsordförande närvarande, vilket breddade diskussionen avsevärt. Dock saknades nya lärare och skolledare från grundskolan. Där får vi alla intensifiera våra värvningsförsök. Desto viktigare med de två tidigare akademiledamöterna från Frölundaskolan som kommit även denna gång…

onsdag 18 maj 2011

Elever med arbetslust och entrepenörsanda tar till vara resurser...

En ny film från TV-Väst om Produktionsskolan och idéerna bakom

Film på YouTube

torsdag 14 april 2011

Vårsittning kring skolsegregation i Akademin

En mycket intressant doktorsavhandling om det fria skolvalets segregerande effekter på svenska skolor har gett oss temat för Akademins andra möte (onsdagen den 8:e juni kl. 16:30).
Vår gäst blir Anders Trumberg, numera doktor vid Örebro universitet. Som vanligt inleder vi med ett slags afterwork till självkostnadspris.
Den här gången har vi två sponsorer bakom oss - Lärarförbundet ställer som förra gången upp med lokalerna och S2020 - Socialt hållbar utveckling år 2020 i Göteborgs stad, bidrar med ekonomiskt stöd. S2020 är ett uppdrag för den Sociala resursförvaltningen i kommunen. Bifogar länk till mer detaljerad information.

Välkomna