torsdag 29 maj 2014

Per Acke Orstadius om motivation...



Varför är inte eleverna motiverade?

Vad beror de sjunkande skolresultaten på? Förklaringarna har duggat tätt. Ytterligare en förklaring fick vi på GPs debattsida häromdagen. De beror på att eleverna inte är tillräckligt motiverade, sades det. Den förklaringen är en av de bättre. Men den räcker inte. Frågan är ju varför de inte är motiverade att lära. Som barn var de ju intresserade av att få veta allt.  Vad är det som hänt? Fram träder en komplex väv av faktorer som har påverkat elevernas lärande.

En förklaring ligger i det paradigmskifte som skedde på nittitalet. Regeringen Bild införde   mål-och resultat styrning av skolan. Detta efter mönster från näringslivet. Man införde också ett nytt system med graderade betyg. General Teaching Council i England skriver med stöd från omfattande forskning i Cambridge att ”sådana detaljerade kursplaner kopplade till graderade betyg skapar stress och panik, sänker kvaliteten och bidrar till att uttråkade elever hoppar av skolan i förtid.
Man införde då också det fria skolvalet. Skolor i utsatta områden dränerades på resurser när föräldrar flyttade sina barn till andra skolor. Man fick inte råd att ge de skolsvaga eleverna det stöd de behövde. De elever som blev kvar förlorade också den draghjälp de fått av de elever och de lärare som lämnat skolan. Deras kunskapsresultat försämrades kraftigt medan resultaten för de elever som valt någon annan skola inte förbättrades nämnvärt.
Kommunerna fick överta ansvaret för skolorna från staten. De centrala direktiv de då fick var bristfälliga liksom kontrollen av skolverksamheten. Därför kom denna reform att slå fel på många orter. Politikerna där saknade de kunskaper och den förmåga som krävs för att rätt kunna fördela resurser och leda personal. Kommunaliseringen medförde att lärarna och eleverna på många skolor fick sämre förutsättningar att lyckas med lärandet.

Dessa tre stora reformer bidrog alla till att göra det svårare för många lärare att ge eleverna en undervisning som stimulerade och motiverade dem. Som om inte detta var nog fick vi en skolminister med begränsade kunskaper om lärandets villkor men med obegränsad tilltro till sin egen förmåga att fatta beslut. I rask takt införde han en rad stora reformer. Reformer som alla direkt eller indirekt påverkar elevernas motivation och förmåga att lära. Flertalet av dessa reformer har visat sig motverka sitt syfte. Skolministern lyssnade inte till forskningen. Han fattade beslut vars konsekvenser han inte kunde överblicka.

Utgångspunkten för reformarbetet var oron över att de svenska eleverna rasade allt längre ner i PISAs resultatlista. Om PISA-undersökningarna skriver 83 professorer och skolledare i The Guardian att ”de snedvrider skolans mål, minskar lärarnas frihet och professionella utrymme, stressar både skolor, lärare och elever och lockar till kortsiktiga kvicka fixar.” Likväl har PISA-undersökningarna förblivit ledstjärnan för skolministerns reformarbete.
De snabba förändringar som genomförts har till stor del hämtats från skolor som lyckats bra i PISA. Skolor i länder med helt andra traditioner och målsättningar. Därför fungerar reformerna så dåligt i svenska skolan. Våra elever lär sig inte bättre genom fokuseringen på mätbar kunskap, utökad katederundervisning och tidigare betyg. Tvärtom. Våra lärare blir inte bättre genom lärarlegitimationer, auktoritära skolledare och nya karriärtjänster. Tvärtom.  
Eleverna behöver vara intresserade av det de lär sig. Men intresset dödas när det de ska lära sig i detalj är förutbestämt av ämnesexperter. Intresset blir inte större om de förväntas ta till sig detta genom att lyssna till vad en lärare förkunnar vid katedern. Eleverna behöver få vara med och bestämma om vad och hur de ska lära sig tillsammans med läraren. De behöver få omväxling i arbetet och vara aktiva under lektionerna.
Inslagen av skapande verksamhet betyder mycket för elevernas motivation att lära. Men det ges litet utrymme för de skapande ämnena i grundskolan. Utrymmet för idrott är mindre än i så gott som alla andra länder i Europa.  Ämnet Bild får sammanlagt 230 lektionstimmar, Musik 230 och Slöjd 330.  Detta att jämföra med de närmare 1200 lektionstimmar i matematik som eleverna nu ska få. De estetiska ämnena finns nu inte heller med som obligatoriska ämnen på gymnasiet. Det är de ”hårda” ämnena som gäller för PISA och näringslivet. Man inser inte att de ”mjuka” ämnena behövs för att eleverna ska må bra och vara motiverade att lära. 
Eleverna behöver uppleva framgång i skolarbetet för att vara motiverade. Men den motivation som den skolsvaga eleven fått genom det hen lyckats lära sig, dödades effektivt när hen fick graderade betyg. Eleven hade inte längre blivit bättre. Hen hade blivit sämst i klassen. De graderade betygen förstör de skolsvaga elevernas motivation. Men de skadar också motivationen att lära sig för de andra eleverna. De anstränger sig för att få betyg. Inte för att få kunskaper.
Lärarna behöver också känna sig motiverade i arbetet. Nu har skolministern delat upp lärarna i bra lärare och inte så bra lärare. Vilka kriterierna är för denna uppdelning är oklart. En liten del av lärarna anses bra och den får betydligt högre lön. Det stora flertalet lärare stämplas som mindre bra och de får inte denna högre lön. Många av dessa lärare lär därigenom förlora en del av motivationen att anstränga sig i arbetet. Särskilt om de känner sig orättvist förbigångna. Det går i så fall ut över den motivation som deras elever kan känna i skolarbetet.

Den nuvarande skolministern har satt skolångaren på grund. Det kommer att bli svårt och ta lång tid att få loss båten, vända om kursen och reparera skadorna. Men det är nödvändigt.

torsdag 24 april 2014

Svårfixade uppvaktningar...

Förra våren drack jag förmiddagskaffe med vårt nätverks främsta hemliga agent i Stockholm, fru X. Hon gav mig då två tips. Två politiker som hon trodde det kunde löna sig att prata med. Eftersom Björklund enligt alla däruppe är att betrakta som en "lame duck", blir nästa utbildningsminister vid en borgerlig valseger, Tomas Tobé. Han är utbildningspolitisk talesman för moderaterna och riksdagens utbildningsutskotts ordförande och dessutom öppet homosexuell. En kombination som säkerligen krävt mycket mod även i Nya Moderaterna. Han om någon borde ha förståelse för vår elevgrupps utsatthet. Ja, mer än Björklund då alltså!
Tomas Tobé  (Riksdagens bild)

Men fru X gav mig ju två tips under vår förmiddagsfika. Gustav Fridolin, Miljöpartiets ena språkrör, var det andra tipset. Han är ju folkhögskolelärare minsann och borde ju ha förståelse för krokiga studievägar och krångliga livsbanor. Ja, så resonerade fru X och hon har varit oss trogen i snart tjugo år och aldrig haft fel.

Så långt var allt bra, men uppvaktningarna blev "svårfixade" som vår rubrik antyder. Den 14 april, efter ett år alltså, träffade rektorsgruppen äntligen Tomas Tobé. Ett års väntande på rätt tidpunkt för alla parter. Tomas Grim och Agneta Söderlund från Sundsvall och Hasse Garheden f.d. rektor i Järfälla samt Ingemar Hansson och undertecknad från Göteborg blev inte besvikna. Vi fick en trevlig pratstund med ministerkandidaten om elevgruppen, den senaste reformen, det fria skolvalet, praktikproblemet (främst i storstäderna), yrkesförberedande, det tionde skolåret m.m..

Värre var det med Gustav Fridolin, det andra tipset. Honom har vi ännu inte fått träffa. Han måste tydligen prioritera andra saker än skolsituationen för "den sista tredjedelen" - vår elevgrupp. Vi hänvisades av hans sekreterare först till Jabar Amin skolpolitisk talesperson, men det ville sig inte. Till slut blev vi inbokade med Ezabelle Dingizian ungdomspolitisk talesperson i stället. När vår agent fru X fick höra detta sa hon åt undertecknad att säga till på skarpen. Det gjorde jag och så fick vi träffa både Jabar och Ezabelle redan den 25 oktober 2013. Se tidigare blogginlägg.

Men miljöpartiets skolpolitik... Ja, för mig som endast förstrött följt deras olika utspel inför valet i höst, känns det lite tveksamt. Partiet är så intimt förknippat med friskoleidén och det fria skolvalet och individens frihet att välja, att den segregation som automatiskt följer av detta, förefaller vara en underordnad fråga. Ägna en minut till ett utdrag ur SVT1:s intervjuserie "Nyfiken på partiledaren" från i mars i vår, så får du se. Det andra språkröret Åsa Romson som här företrädde Miljöpartiet, ägnar inte många minuter av den timslånga intervjun åt situationen i skolan. Dock hann hon med att säga detta.





Åter till förmiddagskaffet på Vetekatten med fru X, vår kvinna i Stockholm. Jag kände mig nöjd efter att ha fått de fina tipsen. Ibland tappar även jag farten i kampen för en bättre skola, men nu gick jag stärkt i själen ut på Djurgården i vårsolen. Nu för tiden kan man faktiskt gå på "typ" strandpromenad runt hela ön! Och tro det om ni vill, mitt "flow" verkade hålla i sig. När jag hunnit till Isbladskärret, kommer jag i samspråk med en äldre man med cykel och fågelkikare. Han visar sig, när vi pratat igenom de förekommande fågelarterna, vara pensionerad statistiker. Det här var verkligen min lyckodag!
Ända sedan den socialdemokratiska partikongressen i april 2013 då man bland annat krävde ett obligatoriskt gymnasium: "...Eftersom alla som går ut gymnasiet får ett bättre liv...", har jag ifrågasatt påståendets vetenskaplighet.
Statistikern bekräftade min käpphäst om statistiska feltolkningar i media och offentlighet.  Man kan aldrig säga säkert att en samvariation är ett orsakssamband, om man inte gör ett experiment och har kontroll över alla faktorer.
Var och varannan nyhet i media handlar idag just om samvariationer som framställs som orsakssamband. Därmed sätter man skräck i allmänheten och fångar deras uppmärksamhet för ett ögonblick.
Kanske ses vi på Eskilstuna-konferensen i maj. Där ska vi prata mer om bl.a. bilden av skolan i media. Och den svenska skolkatastrofen och dess tänkbara orsaker och vad man kan göra åt den...

Fortsätt kämpa. Snart vänder det... Och kom ihåg, bitterhet gynnar inte elevgruppen
hälsar Lasse Hellström
(0703/909165)
samordnare i Nätverket för IV/IM i Sverige

PS Glöm inte att Akademin för den sista tredjedelen har allmänt pubmöte på Lärarnas Hus i Göteborg, Aschebergsgatan 3, torsdag den 22 maj kl. 17. Alla anmälda välkomna! Mat och dricka till självkostnadspris. Anmäl dig till Eva Brandin (eva.brandin@gmail.com)



måndag 11 november 2013

Rektorsgruppen träffar politiker och deras sekreterare - 2 dagar i Stockholm

Bitte, Anders, Tomas och Ingemar, fredagsdelegationen
Torsdagen den 25 oktober hann vi, Anders W, Hasse G. och undertecknad, med två besök. På förmiddagen Jabar Amin, skolpolitisk ansvarig i Miljöpartiet och hans politiske sekreterare Ulf Dernevik. Två färgstarka och intresserade/intressanta personer, som ställde bra frågor. Vi ville dessutom gärna prata om det fria skolvalets effekter. Hoppas det gav dem nåt att tänka på.
Vi återkommer för att urholka stenen, om man säger...

På torsdagseftermiddagen var det Arenagruppens  nya utredningschef Lisa Pellings tur att pratas med. Hon var ett av de många tips vi fick via Lena Sommestad, Göran Perssons miljöminister i den senaste S-regeringen. Se förra blogginlägget angående vår kampanj: "Prata skolverklighet med en socialdemokrat!" som pågår parallellt med det övriga opinions arbetet.
En missuppfattning gjorde att det bara blev 20 minuter med Lisa, men Hasse G och undertecknad som var med, kände att det var väl värt besväret. Följ länken ovan så får du veta vad Arenagruppen är för något. Kort kan man säga att syftet med Arena är att skapa en motvikt mot näringslivsintressenas övervikt när det gäller tankesmedjor och kommunikationsmöjligheter i allmänhet. Vi skulle kanske med Arenas hjälp, via seminarier och email-listor och dylikt, kunna nå in i fackföreningsrörelsen. Och få upp våra frågeställningar på agendan! Det låter som en fantastisk framtida möjlighet tyckte vi. Vi får se…



Fredagens delegation ser ni på bilden ovan. Britt-Marie Söderlind, rektor för IM i Borlänge, debuterade i rektorsgruppen till allas förtjusning. Roligt med nya krafter. Fler nya är på gång, det behövs ett Nätverk för IM/IV i Sverige och en aktiv rektorsgrupp.

På förmiddagen träffade vi Ezabelle Dingizian, ungdomspolitiskt ansvarig i Miljöpartiet.
Det rådde en väldigt öppen och konstruktiv stämning under den dryga timme som mötet varade. Bland annat bad hon om exempel på vad de skulle kunna göra från politiker håll.
Tomas G från Sundsvall minns bl a följande från mötet med Ezabelle:
 "Lärare skall vara lärare men behöver stöd i det pedagogiska arbetet i helhetssynen på eleven. Fler kompetenser behövs!"
Hon var inte precis i vilka kompetenser som behövs. Men det vet ju vi!
Anders i Luleå har ju en arbetsterapeut anställd, vi i Sundsvall har haft en hälsovägledare, andra kommuner har säkert fler exempel. Förutom de traditionella kompetenserna i EHT(elevhälsoteamet).
En annan intressant idé "Garanterat sommarjobb åt alla!" Sa inte hur det skall gå till men det låter ju bra. Biskopsgården i Göteborg har mycket goda erfarenheter kring detta.


Sara Helge-Vikmång, Baylans politiska sekreterare, var den sista på listan som uppvaktades den här gången. En del i vår specialkampanj inriktad på socialdemokratin, men också en gammal framgångsmodell från Östros tid som utbildningsminister. Då bjöd vi in såväl hans politiska sekreterare, som juristen på departementet till Göteborg, där de fick träffa den församlade rektorsgruppen. Den gången gav det resultat i förändrad politik - gymnasiekommitténs betänkande stoppades faktiskt.
Vi tyckte dialogen blev allt mer fruktbar ju längre mötet med Sara varade. Speciellt aktiv blev hon efter att Ingemar bjöd henne på tre slagord inför valet:
-Tiotusen nya speciallärare ( idé från mötet med Göran Greider)
-Ny skolkommission-förstatliga skolan
-Ta bort det fria skolvalet
Det kändes bra att ha träffat Sara, som sa sig uppskatta verklighetskontakt.

Två intensiva dagar allatså. Efter jul väntar nu Tomas Tobe, moderaternas skolpolitiska talesperson. Dessutom aktuell som ny skolminister om man får tro skvallret. Han återkommer efter barnledighet och vi har "första tjing". Sedan får vi komplettera med fler skolpolitiker naturligtvis...


Hälsningar Lasse H

tisdag 1 oktober 2013

Ny kampanj - Prata skolverklighet med en socialdemokrat!


Göran Greider i samspråk med Ingemar Hansson och undertecknad
Prata skolverklighet med en socialdemokrat!
Kampanjen är inte något ställningstagande partipolitiskt. Men av allt att döma så har vi efter valet en ny regering där just socialdemokraterna ingår. Den gamla hedervärda idéen om en allt högre utbildningsnivå för hela populationen fastslogs ånyo på partikongressen i våras. Alla ska högskoleförberedas i en gymnasieskola som samtidigt görs obligatorisk. Detta innebär fortsatt hårda bud för vår elevgrupp, de elever som inte grundskolan klarat. Alternativa satsningar på avlönade praktikplatser för omotiverade elever i kombination med en upprustad vuxenutbildning verkar vara långt borta!
Tufft med många års tragglande i utbildning mot otydliga mål. Om eleverna sent omsider skulle klara detta är chansen att få arbete i nivå med deras utbildning liten.

Frågan som alla pedagogiska experter tycks missa är varför man ska utbilda sig och till vad. Bara bildningsiver som morot för en hel population samtidigt är mycket begärt. Eleverna missar dock inte frågeställningen, det visar de tydligt genom att välja andra områden än skolan för sin ambition.
Detta måste vi diskutera med alla politiker. Vi behöver en ny skolkommission där så många partier som möjligt pratar sig samman om en långsiktigt hållbar utbildningspolitik.

Bilden ovan är från vårt möte och drygt timslånga diskussion med Göran Greider. Han är bland mycket annat, chefredaktör på Dala-Demokraten. Vi fick ny inspiration och tips om möjliga vägar till "rörelsens hjärta".
Den 25 oktober åker rektorsgruppen till Stockholm för att träffa och prata skola med politiker och tjänstemän på riksnivå. Kul om ni ute i nätverket också försöker med era lokala politiker landet runt!

måndag 8 april 2013

Tjöt lönar sig - kanske alltså...

Nu har socialdemokratin satt ned foten vad gäller skolan...

Sedan slutet av januari har socialdemokraterna kommit med successiva utspel om skolan. Partiledningen har presenterat förslag som skulle tas upp på den kommande kongressen. Vi som jobbar i skolan och ännu inte är helt uppgivna, har väl hållit andan av skräck eller längtan - beroende på politisk färg må hända. Hur som helst, nu är kongressen över. Det finns bland annat ett Framtidskontrakt som resultat.
Inom Nätverket för IV/IM i Sverige, har vi haft några frågor under lobbande bevakning.


Den första frågan: Man vill göra  gymnasieskolan obligatorisk. Det är ju mest att formalisera en redan existerande verklighet kan man tycka. Pinsamt är däremot ett av argumenten - alla som tar gymnasieexamen får det bättre här i livet! Vår artikel finns på GP debatt . Kort sagt ser argumentet ut som en typisk övertolkning av statistik. Alltför vanligt i dessa tider.
I Framtidskontraktet efter kongressen, framgår klart och tydligt att nu blir gymnasiet obligatoriskt i ett framtida socialdemokratiskt Sverige. Vi får se hur mycket bättre ungdomen kommer att må av detta.

Den andra frågan: - Gör hela gymnasiet högskoleförberedande!
Förslaget emanerar från en gammal fin humanistisk idé, från den tid när gymnasierna och därmed även universiteten, i realiteten var stängda för "arbetarns barn". Nu när gymnasierna till och med ska bli obligatoriska och på många håll är stenhårt segregerade, känns förslaget lite passé. Särskilt som socialdemokratin verkar se mellan fingrarna med det fria skolvalet som ju är det som fram för allt skapar skolsegregation. Vi har trots alla fina föresatser fått ett skolsystem, väl så segregerat som det gamla parallellskolesystemet var. Då  med uppdelningen mellan folkskola och realskola som monumental klassgräns. Nu mer försåtligt, men ändå starkt segregerande.
Vid snabbläsning av Framtidskontraktet kan jag faktiskt inte hitta ett enda ord om högskoleförberedande! Är det verkligen sant? Ska man kunna få en kortare yrkesutbildning på gymnasiet utan teoretiskt överdåd? Har de verkligen lyssnat? Fan trot!
Jag skjuter dock från höften och jublar!

PS
Ropa inte hej förrän du är över bäcken! Vid en sista koll i själva publiceringsögonblicket hittar jag den gamla idén i Framtidskontraktet. Hade sökt på fel ord. "Behörighet var ordet, sa Bull".  Synd säger jag.
Men skam den som ger sig! Jag kommer att fortsätta att försöka rädda vänstern från denna gamla blockering. Mest för de stackars elevernas skull. De tvingas leva i ett teoretikernas tyranni. Ständigt misslyckade, utan hopp om att få sina behov av ett meningsfullt vuxenliv tillgodosedda. Den ända räddning undan den demokratiska omsorgen från den styrande eliten är att arbetsmarknaden ska vända. Då, plötsligt, behövs det nämligen inte någon högskolebehörighet längre för många av de viktiga arbetsuppgifter i samhället som ungdomar vågar drömma om.
Får vi sedan ett nytaggat Komvux då har jag väl ryggen fri? Eller...?

Läs vår artikel i GP (som även är regeringskritisk minsann). Här är brevet till Baylan tidigare i vår. Här är svaret från Baylan, som inte sa nåt tyckte jag.

Kämpa på där ute! I´m right behind You.
Lasse H



söndag 27 maj 2012

Det öppna seminariet den 23 april - hur gick det med det?

Nu är det drygt en månad sedan allt nyfiket och pratglatt IM-IV-folk sammanstrålade på Lindholmen i Göteborg. Vi som ordnade det tyckte att det var fantastiskt trevligt och givande att träffas. Men det brukar ju alltid arrangörer tycka... Vi får hoppas att alla deltagare också tyckte att det var bra!
Benny Lindgren, chef för bl.a. syvarna ( f.d.syo-konsulenterna) hade vänligheten att från sina resurser betala för en filmning av hela mötet. Det var ju många som inte fick plats och på det viset skulle vi kunna sprida resultatet av seminariet. Skolverket deltog med två av de fem skolråd som är knutna till IM. Lotta Naglitsch och Helene Moquist, föreföll båda nöjda efter dagens diskussioner. Den 12 oktober är nästa träff!

Håkan Svenssons filmer från seminariet är nu klara och länkarna till dem finner ni här:
  • Välkomna av Ingemar Hansson. Lena Åberg från Carlsundsgymnasiet  Motala Klicka

  • Anders Wedin från Luleå gymnasieskola.Klicka

  • Hasse Garheden och Bosse Pettersson från Kvarngymnasiet i Järfälla/Stockholm Klicka

  • Jeanette Bergelin från De la Gardiegymnasiet i Lidköping och Stefan Näslund från Partille Klicka

  • Efter seminariet intervjuades Anne Hallin, Göran Nilsson och Sverker Meyer från Sydskånska
    gymnasiet i Ystad. Det handlar bl.a.om prep.och språkintroduktion. Klicka

  • Tidigare på dagen pratade Sverker om resten av IM  på Sydskånska gymnasiet i Ystad Klicka

  • Göteborgs IM-organistation Klicka

  • Ove Sernhedes föreläsning om diskriminering bland ungdomar. Klicka

Vi har också fått låna en text av Gunilla Ottosson-Ohlsson, informatör på Utbildningsförvaltningen. Sharaf hjältar som hjälper oss med elevstödet på SFC, berättade om sitt framgångsrika arbete bland med våra elever. Tyvärr fick de ingen filmtid. Här dock lite text. Sista tredjedelen återkommer dock påt temat.
Gunillas text i sin helhet!
Ett datum för nästa träff bestämdes också som sagt ovan - fredagen 12 oktober. Var någonstans är dock inte bestämt än. Vi får se vilka kandidater som anmäler sig!

onsdag 7 mars 2012

IV/IM-seminarium i Göteborg den 23 april

Nätverket för IV/IM i Sverige anordnar en öppen Nätverksträff (alla intresserade välkomna!). Vi träffas den 23 april i Göteborg på Lindholmen i Älvstrandens bibliotek (inte Chalmers bibliotek) Programmet startar kl.10. (se bilaga för detaljerna)
 
Varje deltagande kommun/skola får tillfälle att berätta om sina lösningar av introduktionsprogrammen.  Dessutom hoppas vi kunna sätta mediefokus på vår elevgrupp som ingen annan talar för. En elevgrupp som många idag tycker är den viktigaste för vårt samhälles framtid.

Ove Sernhede, professor vid Centrum för urbana studier, skrev den 12 januari i GP om vad som väntade eleverna efter jullovet. Han medverkar kl.13 och ger oss "ett break" i våra diskussioner kring IM. Utifrån arikeln i GP den 12 januari få vi lyssna till och diskutera med honom om ungdomars situation idag.
Här får ni hans mörka, men inspirerande artikel. Med tillstånd av författaren förstås. Länk till artikeln: Välkommen till underklassen